Android...سرزمین آندروید
دنياي دانلود انواع برنامه موبايل و نرم افزار وكتاب موبایل ،کتابهای اموزشی و مطالب اموزشی...
پنج شنبه 22 دی 1390برچسب:, :: 16:3 :: نويسنده : ABD
از آنجا که «دوستی» یکی از فراگیرترین رابطههای انسانی میان مردم است، بجاست که این موضوع را با تأمل بیشتری مورد توجه قرار دهیم. نعمتِ «دوست» از قدیم گفتهاند: هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار. دوست، همدم تنهایی های انسان، شریک غمها و شادیها، بازوی یاریرسان در نیازمندیها، تکیهگاه انسان در مشکلات و گرفتاریها و مشاور خیرخواه در لحظات تردید و ابهام است. هم دوست یافتن، «هنر» است، هم دوست نگه داشتن، هم دوستیهای تعطیل شده و به هم خورده را دوباره پیوندزدن و برقرار ساختن. علی(ع) میفرماید: «اَعجَزُ الناسِ مَنْ عَجَزَ عَن اکتسابِ الأخوان، وَ اعجزُ منه مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفَرَ بِهِ مِنهم» تأمل در اینکه چه خصلتها و برخوردها و روحیههایی سبب میشود انسان، دوستان خود را از دست بدهد و تنها بماند، یا آنکه از آغاز، نتواند دوستی برای خویش بگیرد، ضروری است. سعدی گفته است: «دوستی را که به عمری فراچنگ آرند، نشاید که به یک دم بیازارند.» همرنگ و هماهنگ دوستان هر کس، مبنای قضاوت دیگران نسبت به اخلاق و شخصیت و افکار او است. بعلاوه، تأثیرپذیری انسان از دوستان، در سنین مختلف، چه کودکی، چه جوانی و چه حتی میانسالی، بسیار است. از اینرو دقت در گزینش «دوستِ موافق»، به سلامت اخلاقی و رفتاری انسان کمک میکند. به فرموده حضرت علی(ع): «الصّاحِبُ کالرُّقعَةِ فاتَّخِذْهُ مشاکِلاً» دوست، همچون وصله جامه است، پس آن را همشکل و همسان با خودت برگزین. ارتباط قلبی و درونی میان انسانها، به پیوندهای اجتماعی و بیرونی میانجامد. روابط اجتماعی هم، در روحیات و اخلاق افراد، اثر میگذارد. بنابراین، آنان که به تعالی فکر و سلامت اخلاق و تهذیب نفس و تکامل شخصیت خویش علاقهمندند، ناگزیر باید در انتخاب دوست، «معیارهای مکتبی» را لحاظ کنند و به آنچه از دوست «میگیرند»، اهتمام ورزند. اینکه گفتهاند: تو اول بگو با کیان زیستی پس آنگه بگویم که توکیستی نشاندهنده معیارِ «دوستان» در ارزیابی شخصیت یک فرد است که مردم نیز آن را در داوریها و ارزیابیهای خویش به کار میگیرند. این سخن زیبای حضرت رسول(ص)، خواندنی و شنیدنی است: «مَثَلُ الجلیسِ الصّالحِ مَثَلُ العَطّارِ، اِنْ لم یُعْطِکَ مِنْ عِطرِهِ اصابَکَ مِنْ ریحِهِ و مَثَلُ الجلیس السّوءِ مَثَلُ القَیْنِ اِنْ لم یُحْرِقْ ثوبَکَ اصابَکَ مِنْ ریحِه» مَثَلِ همنشین شایسته و خوب، مثل عطّار است، که اگر از عطر خودش هم به تو ندهد، ولی از بوی خوش او به تو میرسد، و مَثَل همنشین بد، همچون کورهپز آهنگری است که اگر لباس تو را هم (جرقههای آتش کوره) نسوزاند، ولی بوی کوره به تو میرسد! این همان سروده حکمتآمیز سعدی است، در مورد گِل خوشبوی در حمام، که در اثر همنشینی با گُل، معطّر میشود و از «کمال همنشینی» بهره میبرد، «و گرنه من همان خاکم که هستم! ...» دوست شایسته در منابع دینی، در اینکه «دوست خوب» کیست؟ و با چه کسانی باید دوستی و موّدت داشت و از معاشرت و همنشینی چه کسانی باید پرهیز کرد، و ... احادیث بسیاری است، با رهنمودهای کاربردی و جالب. در صدد بررسی و نقل این گونه احادیث نیستیم، اما در قلمرو بحث از آداب معاشرت با دوست و آیین دوستی، توجه به نکاتی که به عنوان صفات دوست خوب مطرح شده است، ضروری است. همان معیارها، حاوی دستورالعمل چگونگی معاشرت هم هست. به عنوان نمونه به یکی از این روایات، اشاره میکنیم. امام حسن مجتبی(ع) در بستر بیماری بود و پس از آن مسمومیت که به شهادتش منجر شد، در دیداری که جُناده (از اصحاب وی) با حضرت داشت، امام چنین توصیه فرمود: «با کسی همنشینی و مصاحبت و دوستی کن که: 1ـ هرگاه با او همنشین شدی، مایه آراستگی تو باشد، 2ـ آنگاه که خدمتش کنی، تو را نگهبان باشد، 3ـ هرگاه از او یاری خواستی، کمکت کند، 4ـ اگر سخنی گفتی، تو را تصدیق کند، 5ـ اگر (بر دشمن) حمله بردی، قدرت وصولت تو را بیفزاید، 6ـ اگر دستت را به فضل و نیکی دراز کردی، او هم دست، پیش آورد، 7ـ اگر در تو (و زندگیت) رخنهای پدید آمد، آن را برطرف سازد، 8ـ اگر از تو نیکی دید، آن را در شمار و حساب آورد، 9ـ اگر چیزی از او طلبیدی، عطا کند، 10ـ و اگر تو ساکت بودی (و چیزی نخواستی) او آغاز کند (و نیازت را برطرف سازد). اینها اوصاف کسی است که شایسته رفاقت و دوستی از دیدگاه امام مجتبی(ع) است. از اینها برمیآید که آیین دوستی عبارت است از: آراستن دوست، یاری رساندن، قدرشناس بودن، تقویت کردن، همکاری داشتن و در راه دوست، فداکاری و خدمت کردن. از سوی دیگر، اگر در سخنان ائمه از دوستی با بعضی نهی شده، آنها نیز به عنوان صاحبان «رفتار ناپسند» محسوب میشوند که در قلمرو آیین دوستی نمیگنجد، از قبیل: عیبجویی، نابخردی، کینهتوزی، پرتوقّعی، کمظرفیّتی، بددهانی و بدزبانی، بیتقوایی، لجاجت و ستیزهجویی، شوخیهای بیجا و آزاردهند، خودپسندی و بدرفتاری و از این دست خصلتها و رفتارها. اینها، هم موجب کاهش دوستان و سستیِ دوستیها میگردد، و هم شیوههای ناپسند در معاشرت با دوستان است که باید از آنها پرهیز کرد. دوستی حدّ ومرزی دارد که باید آن حریم حفظ و آن حق، ادا شود. امام صادق(ع) در سخن بلندی این حدود و حقوق را بیان فرموده، میافزاید: مراعات این حدود، در هر کس بود (همهاش یا مقداری) او دوست است، و گرنه نسبت دوستی و صداقت به او نده. این پنج نکته عبارت است از: آری ... اینهاست آیین دوستی و برادری دینی. جلوه دوستی کامل و راستین، در موّدت قلبی، حفظ حرمتها، مراعات حقوق، یاری در هنگام نیاز و مساعدت در وقت گرفتاری است و بدون اینها ادعای دوستی پذیرفته نیست. امام علی(ع) میفرماید: مردم، جز با امتحان و آزمایش شناخته نمیشوند. پس همسر و فرزندانت را در حال غیبت و نبودنت امتحان کن، و دوستت را در مصیبت و گرفتاری، و خویشاوندان خود را هنگام نیازمندی و تهیدستی ... «وَ صَدیقَکَ فی مُصیبَتِکَ». دوست بیعیب؟! واقعگرایی در همه مسایل، پسندیده است، از جمله در دوستیابی و دوستگزینی. «مَنْ لم یُواخِ الاّ مَنْ لا عَیْبَ فیهِ قَلَّ صدیقُهُ» کسی که بخواهد جز با افراد بیعیب دوستی و برادری نکند، دوستانش کم خواهند شد. نکات دیگر ... در باب دوستی، گوهرهای فراوانی در گنجینههای حدیثی ما نهفته است که در این مختصر، مجال بسط سخن نیست. برای اینکه از آن محتواهای سودمند و کاربردی بیبهره نباشیم، در اینجا فهرستی از نکات دیگر که در آیین دوستی باید به کار بست، میآوریم که برگرفته از احادیث این موضوع است: * از هر چیز، تازهاش را انتخاب کن و از دوست، قدیمیاش را. * از نشانههای بزرگواری انسان، حفظ دوستان قدیمی است. * بهترین دوستان، آنانند که در نصیحت و خیرخواهی، سازشکاری و مصانعه نمیکنند، عیبهایتان را به شما میگویند، در کارهای اخروی کمککار شمایند، شما را از گناهان باز میدارند، و از لغزشهای شما چشم میپوشند. * دوست خود را خیلی عتاب و سرزنش نکنید که «کینه» میآورد. * بدترین دوستان، آنانند که دوستی آنان، شما را به تکلف و رنج و زحمت بیندازد. * دوست واقعی کسی است که عیب دوست خود را در نهان به خودش بگوید، نه در آشکارا و نزد دیگران. * هرگاه با کسی دوست شدید، از نامش، نام پدرش، نام قبیله و شهر و دیارش بپرسید، که این گونه کسب شناختها نشانه صدق در دوستی است. * هرگاه به دوستی علاقه و محبت داشتید، آن را ابراز کنید و به او بگویید، که موجب افزایش محبت و علاقهمندی میشود. * آنچه از دوست میرسد تحمل کنید، تحمل و بردباری، عیبها را میپوشاند. * برادران و دوستانتان را نسبت به هر خطا مؤاخذه و محاسبه نکنید، که دوستانتان کاهش مییابند. * خداوند، تداوم دوستیها را دوست میدارد. پس بر دوستیهای خود، استمرار بخشید. * با کسانی که صرفا از روی طمع یا ترس یا تمایلات یا برای خوردن و نوشیدن با شما دوست میشوند، دوستی نکنید. در پی یافتن دوستانِ باتقوا باشید! * محبت و دوستی خود را بیجا و بیمورد صرف نکنید، که این گونه دوستیها در معرض گسستن است. از دوستان صادق و وفادار و پاک و پرهیزکار، دست برنداریم، چراغ محبت را در دلهای خویش، روشن و شعلهور نگاه داریم، از زخم زبان و کلمات تحقیرآمیز و برخورد دشمنیبرانگیز با دوستان برحذر باشیم، «آیین دوستی» را بشناسیم و به کار بندیم.
نظرات شما عزیزان:
آخرین مطالب پيوندها تبادل لینک هوشمند حالا دیدید که موافق موافق موافقم...پس دل دل نکن... لینک کن... |
||
|